zaterdag 17 januari 2009

Schijtzure Wing terug op Hollandsche bodem



Wing

Op 14 januari 2009 was het dan eindelijk zover!! Na het verslaan van de 'eindbaas' op 13 januari, het slagen voor de Commercial Pilot License (CPL) check, werd aan mij de felbegeerde Wing uitgereikt. Ik hoef dus niet meer door het leven als zijnde kutsjaars, sjaars, theotollah, propsjaars, maar mag mij nu dan ook officieel Wing noemen. Nice.....

Hier wat foto's, hmm, kan die gozer nou nooit een keer normaal op een foto staan? Nee dus...




De 'geplande' terugreis
Het plan van de mevrouw van de planning bij Sabena, Lindsay, om mij tot en met Spring Break hier in de States te houden is nu definitief om zeep geholpen. Dit voelt dan ook als een klinkende overwinning. Nu maar snel 'undercover' naar Nederland vluchten, voordat ze alsnog roet in het eten weet te gooien.

De geblindeerde BMW heeft helaas niet geholpen. Lindsay had me door en heeft alles in werking geteld om the States niet te kunnen verlaten. Ik zit nu momenteel undercover in de Business Class Lounge op Detroit.

Het verhaal:
Na een krappe overstap op Detroit, snel de A330 van de KLM ingevlucht. Pfff, geen Lindsay te bekennen. Ik mocht mij gelukkig verschuilen in de Business Class onder het genot van 2 glazen champagne, een glas rode wijn, borrelnoten, crackertjes van LU 'and what soever'. Al snel kwam er een mededeling dat de vlucht enigszins vertraagd zou worden. De deursensor van de deur rechtsvoor gaf aan dat de deur nog open was (in de cockpit) terwijl de deur wel proper gesloten was. Er zitten twee sensoren in de deur, één ervan dan dus maar vervangen door een Dummy sensor om het systeem te bypassen. Mocht niet baten, andere sensor weigerde ook dienst. De cabine kon dus niet onder druk gebracht worden, en vertrek was dus gewoon niet mogelijk.

Na een uur of tweeënhalf wachten, dan maar weer uitstappen. Vouchers gekregen voor Hotelovernachting, lunch, diner en als een soort van vergoeding voor het ongemak een Voucher van 250 euro korting op volgende boeking KLM / NWA -vlucht. Heb ik dan toch enigszins m'n pokerkosten weer terugverdiend.

Om een uur of 2 's nachts kroop ik heerlijk m'n nest in in het hotel. Een prima king size boxspring met een kussentje of 8. Dat werd gewaardeerd, want m'n kleding was er helaas niet op voorbereid voor een temperatuur van bijna -18 graden. Heb dus wel eens aangenamer op een shuttle staan wachten om mij naar het hotel te laten brengen.

Schuchter blijf ik nu om me heen kijken of Lindsay me al gespot heeft, tevens heb ik extra beveiliging ingeroepen om de A330 niet verder te laten saboteren (dit alles op advies van Alberto Stegeman (iets met die worst)).

De techniek van tegenwoordig, onbegrijpelijk, maar nadat Maintenance de volgende ochtend bij de kist kwam kijken om het probleem te verhelpen, had het probleem zich op onverklaarbare wijze zichzelf al verholpen. Vraag niet hoe, maar alles werkte weer naar behoren.

De terugreis was al met al bijzonder aangenaam te noemen. Heerlijk de hele reis voor in de cockpit mogen zitten, tot en met de landing... euh nee, tot en met het parkeren bij Gate D3 aan toe. Hoe dat is? Fantastisch, zal er niet verder over uitweiden, wil uiteraard niemand jaloers maken.

Terug op Neerlandsche bodem
Toeval staat voor niets, dus laten we nog even de volgende anekdote in de strijd gooien:
Schiphol heeft twee bagage hallen welke verbonden worden door een gang. Laat het nu toch zo zijn dat ik juist in die gang een klasgenoot van mij tegenkom, hij vloog via Minneapolis ik via Detroit. Owja, en hij vertrok een dag later uit Phoenix ;).

Bij de Douane aangekomen, komt er eentje naar mij toe met de vraag of ik nog spullen meegenomen heb. Ik kijk naar m'n twee koffers, flight bag, laptoptas en kan m'n lach bijna niet inhouden. Gelukkig kon de beste man de grap wel waarderen. Dan maar specifiek vragen of ik nog sieraden, horloges oid meegenomen had? Nope, alleen wat kleding gekocht, maar dat was voor persoonlijk gebruik afgelopen vijf maanden. Ik heb hem maar niet verteld over stapels nieuwe kleding, nieuwe laptop, externe harde schijf, zonnebril en weet ik het allemaal wat..... Ik mocht doorlopen.

Achter de schuifdeuren stonden m'n ouders en m'n waarde vriend Jostein me op te wachten. Was een leuk weerzien, thanks! Na een lange middagrust, met Jostein dezelfde avond nog de kroeg ingedoken, was weer als de dag van gisteren.

Tot tot tot tot slot - woord
Tot slot wil ik nog even iedereen bedanken voor alle fantastische reacties afgelopen 5 maanden. Was voor mij een enorme steun om én dit schrijven bij te houden én om ook aldaar niet te vergeten elke minuut te genieten. Enorm bedankt!!

Tot tot tot tot slot, hieronder een filmpje met een praatje wat ik hield direct na mijn winguitreiking. De inhoud? Kijk zelf maar....



Ps3: het is weer oerhollandsch k*tweer, heeeeeeerlijk!!!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Kanjer,

Lars jij begint met de woorden, eindelijk is het zover. Ik wil dat zo niet zeggen, maar we zijn wel erg blij en trots op je dat je je wing hebt gahaald, nogmaals van harte gefeliciteerd. Ook vertel je op je video dat je een hoop hebt geleerd, ga vooral zo door, geintje. Eventjes een kleine terugblik van ons. Dagen, weken, maanden, hebben wij er telkens weer naar uit gekeken naar de verslagen. Niet te vergeten dat wij veel contact hebben gehad via mail en skype. Ik weet niet of jij het gaat missen, nou één ding weet ik zeker, wij gaan het wel missen. Tijdens dit schrijven zit ik tussen door al je verslagen te lezen en niet te vergeten al die reacties nog eens in vogelvlucht door te nemen. Fantastisch allemaal. We gaan even terug in de tijd. Op de lagere school had je al een droom om piloot te willen worden. Je antwoord was altijd, als er gevraagd werd wat wil je later worden...Piloot zei je dan. Niet bepaald een droom die ook zomaar werkelijkheid zou kunnen worden. De meeste kinderen zeiden dan ook, brandweerman, buschaufeur, militair of kapitein van een grote boot. Tijdens het voortgezet onderwijs werd die droom alleen maar sterker. Een sollicitatie naar de luchtmacht was voor jou de eerste ervaring met dat wereldje. Je ging naar Delft om lucht- en ruimtevaart techniek te studeren. Het was niet helemaal wat je ervan verwacht had. Toen ben je economie gaan studeren in Rotterdam. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na drie jaar heb je toch maar besloten om verkeersvlieger te willen worden. Op naar de KLS in Eelde. Je droom begint al aardig werkelijk heid te worden. Nu 1 1/2 jaar verder, ben je al in VS geweest. En je hebt je WING gehaald, nogmaals gefeliciteerd. Nog een paar maanden, dan is je droom uitgekomen. Lars wij wensen je die laatste paar maanden dan heel veel succes, en blijf vooral genieten.

Groetjes ons XXX

Anoniem zei

Hey broer/zwager!!!!!

Ja, het zit er op. Maar waar je voor bent gekomen heb je met vlag en wimpel gehaald. We zijn trots op je!!!! GEFELICITEERD!!!!Volgende verre bestemming wordt jij onze co piloot??? Klint niet gek toch, haha. Moeten maar snel wat afspreken zodra wij ook weer terug zijn in het koude k.. Holland. We hebben genoten van al je verhalen. Maar snel 'live' lekker bijkletsen!
Tot snel!!!!!!!!!!!!!!!

Dikke kuzzz

Anoniem zei

Supervet! Gefeliciteerd Lars!

Unknown zei

haha ik zat nog ff je blog te bekijken! Wat een heerlijke praatjesmaker ben jij zeg!!
Ej maar was leuk je woensdag te zien!!
G'dluck in Eelde en wie weet zie ik je nog voor ons vertrek richting states! =)
X Syl