zaterdag 8 november 2008

Op naar IFR!

'|''  '|' '||''''| '||''|.
'|. .' || . || ||
|| | ||''| ||''|'
||| || || |.
| .||. .||. '|'


'||''|. . '||
|| || .... .||. .... .. ||
||''|' '' .|| || .|...|| .' '||
|| |. .|' || || || |. ||
.||. '|' '|..'|' '|.' '|...' '|..'||.

Ik begin dit stuk te schrijven na het drinken van pak 'm beet een glas melk of 7, waardoor dit dan ook wel te scharen valt in de categorie 'nadorst'. Feestje gehad? Ach, met een beperkte groep hebben we aardig wat blikjes Budweiser soldaat gemaakt in de Hot tub gisteren. Dit dan ook naar aanleiding van het halen van m'n VFR eindcheck. 3 Dagen geleden m'n eindmodule evaluatie gevlogen (D45), dat was dan ook direct de laatste dag dat ik zonder extra beurtjes door de KLS opleiding gerold bent. Ik kreeg een extra beurtjes op approaches en landingen... (of ik het er mee eens was? Eh... de approach lampen waren defect en dus vloog ik iets steiler visueel en m'n landingen waren m'n beste op de Arrow ooit). Maar goed, ik moest tegen de stall speed landen van de betreffende instructeur, wat niet mogelijk is zonder 3/4 van de baanlengte te gebruiken.

Niet getreurd, het extra beurtje heb ik nog mooi even kunnen benutten om de puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten. In vrij korte tijd zo'n beetje alle mogelijke 'failures' voorbij zien komen, zakkende cloudbases, uitwijkingen, zodat ik af en toe tegen m'n top zat van een 'overload'. Mooi was dat, pushen tot de grens.

Gisteren dan ook vol goede moed richting Falcon Field vertrokken om m'n eindcheck VFR (Visual Flight Rules) te gaan vliegen. Samen met de Nederlandse KLS check-instructeur Van Ardenne eerst een mondeling examen gehad over alles wat erbij komt kijken om VFR te vliegen. Het navigeren, regels, limitaties, over het vliegtuig, vluchtplan etc.

Op naar het vliegtuig dan maar! Gelukkig de avond ervoor ben ik nog overgezet van de N92DA naar de N5353G. De eerstgenoemde heeft geen DME, geen GPS, een MAP-indicator die zo traag als stront loopt en een COM/NAV-set uit het jaar 1900. Vlucht begon goed, stukje navigeren, uitwijken. Het beste van de hele vlucht vond hij dat ik ternauwernood een botsing wist te voorkomen iets ten noorden van Scottsdale Airport. Met name het feit hoe ik ermee omging en de rust bewaarde in de cockpit. Een flinke ruk aan het stuur maakte het dat twee andere kisten net onder ons door konden. Zij hadden ons waarschijnlijk ook volledig niet gezien. Nadat de adrenaline weer wat tot normaler niveau gezakt was, weer verder gegaan andere oefeningen. Het een ander ging niet helemaal zo netjes als ik hoopte, maar overal was hij tevreden.

VFR-gedeelte is nu binnen, wat gelijk staat aan een Private Pilot License. De komende tijd ga ik mij bezig houden met IFR-vliegen (Instrument Flight Rules). Na het IFR-gedeelte komen nog 3 CPL (Commercial Pilot License) trainingsvluchten om daarna het USA-traject af te sluiten met een CPL-examen.

Zoals ik dit stuk begon, brakjes, zo zal ik morgen wederom achter m'n PC kruipen. Vanmiddag is de volgende van onze klas namelijk geslaagd voor VFR wat wederom betekent bier in het bubbelbad. Waarschijnlijk vanavond Scottsdale onveilig maken!!

Halloween
Vorige week vrijdag was het dan eindelijk Halloween. Al maanden liggen de winkels vol met allerlei rommel, verkleedzooi en niet te vergeten pompoenen. Zaterdag gaf Sabena een feestje in de maintenance-hangar op het vliegveld. Erheen? Mwah, gratis bier trok menigeen over de streep. Met 7 man de wallmart in gedenderd om dan ook maar een verkleedkostuum te halen. De keuze was gevallen op een goedkoop Scream-outfit met bijpassen bloedmasker. Jammer dat die van mij dan ook midden in de hangar kapot gaat. Het resultaat: ik leek wel een zwangere koe waarvan de vliezen net geknapt waren. Het reservoir hing onder m'n kostuum op 'pieeeep'-hoogte.


House Party
Aansluitend aan het Sabena Halloween feestje een fantastisch Amerikaans huis feestje mee mogen maken. Ik kan je wel vertellen, dit was zeker niet de laatste keer. We komen binnen, lijkt een vrij rustige boel. Een blik de garage in veranderde al een hoop. In de categorie schaars geklede vrouwen: een 10.



Canyon Lake
Het is inmiddels ook weer enige tijd geleden, maar het blijft top om met een (gemotoriseerd) bootje de omgeving op het water te verkennen. Wederom de foto's.




Presidential...
U ziet wellicht dat ik het schrijven weer enigszin zat ben, dus hou het maar kort. Of ik wat gemerkt heb van de presidentsverkiezingen? Op het feit na dat de benzineprijzen alleen maar gekelderd zijn (nu EUR 0,50 per liter), het luchtruim rond Phoenix op bepaalde plekken omgetoverd was naar 'National Defense Area' (McCain was in Phoenix), een stembureau bij ons op het complex files veroorzaakte, kranten en televisie het over niets anders konden hebbben, verder niet zoveel gemerkt van de verkiezingen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Lars!!

Ik kan alleen maar zeggen: gefeliciteerd met je VFR!!!!!

O ja, en ook nog dit: niet erg spraakzaam over de House Party ....iets te verbergen????

Groeten!!

Anoniem zei

Hoi KANJER,

ALLEREERST VAN HARTE GEFELICITEERD met het behalen van je VFR. Ik zal na het lezen van je verslag geen verdere vragen stellen, het is ons dan ook allemaal duidelijk. Van wie heb jij dat coole reageren, ehum. Die verkleed partij, was dat verplicht of..... Wat gek hé dat mensen zich daar voor kunnen lenen.Lachen !!!!!! Zo ook nu weer, je vermaak buiten om het doel, waarvoor je naar de USA bent gegaan liegt er niet om. Lars wij wensen je heel veel succes met het IFR-gedeelte.

Anoniem zei

Heee Larsje!
Zo te zien vermaak jij je nog wel daar! Kom graag nog een keer langs! Maar vakantie vieren in Merville gaat nu toch echt voor. Heerlijk dat camping gevoel. Hele dag boeken lezen en verstoppertje spelen in het bos!

Tegen de stallspeed aan landen, laat me raden, je had korff als examinator/instructeur?

Xje uit Merville!